ettordsagermerantusenbilder.blogg.se

om livet

jag missade paris

Publicerad 2014-12-29 00:24:37 i Allmänt,

På en flygning någonstans över en europeiska kontinenten, i rätt riktning, i det sällsamma sinnestillstånd som inträder när man är helt avskärmad världen och fast i sitt säte på samma gång, noterade jag något på den lilla TV-skärmen med upplösning som får en 90-talsmobil att se ut som ett teknologiskt underverk: vi skulle flyga rätt över Paris.

I takt med att gatlyktorna förvandlades till tändstickor, vägarna till skosnören och dagen till natt och vi bombarderades med mer än 150 gånger radioaktiv strålning än nere på jorden tog sömnigheten sitt grepp och jag försvann i det där diffusa halvsovande tillståndet. Plötsligt var jag klarvaken och när jag tittade på skärmen såg jag att vi just passerade Limoges. 

 Jag missade Paris. Jag hade missat Paris. 

Och plötsligt kändes det som om hela min existens hängde på att få se Eiffeltornet genom den solkiga rutan, för ett ögonblick var jag helt bedrövad, kände mig berövad något oförklarligt. I nästa andetag var känslan borta och jag återgick till att lyssna på musik, räkna hur länge jag kunde hålla andan och andra normala grejer människor gör i ett flygplan. Skärmen informerade om att tiden till landning var 0:42. Svaret på alla frågor. Det kan nog bli bra det här. Men jag missade Paris. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

addicted to beauty

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela