ettordsagermerantusenbilder.blogg.se

om livet

late night general relativity with L

Publicerad 2015-03-08 01:06:02 i Allmänt,

Jag brukade lägga så mycket tid och energi på att dra en skiljelinje mellan rätt och fel, vit krita mot svart verklighetstavla, och konstant kämpa för att hålla mig på rätt sida, ständigt med gränsen nafsandes i hälarna likt en rabiat terrier. Sedan insåg jag att det bara var en konstruktion, ännu ett mentalt Big Mac som jag tog till i brist på ork eller fantasi att tillaga något mer smakfullt och näringsrikt. Följden blev bara en tung mättnadskänsla när jag insåg att jag inte alltid gjorde rätt. Skiljelinjen finns men den går inte mellan rätt och fel, bara mellan olika riktningar, och enligt allmän relativitetsteori kan vad som ser ut att vara en krökt linje i själva verket vara den rakaste vägen framåt: den kan böjas lite i närheten av vissa fysiska uppenbarelser, men eftersom allt hänger ihop i rumstiden blir det ändå den rakaste vägen till slut; vad som till en början såg ut som en rak väg, opåverkad av den fysiska uppenbarelsens plötsliga närvaro, hade istället blivit en omväg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

addicted to beauty

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela