ettordsagermerantusenbilder.blogg.se

om livet

en skatt bland hermelinerna

Publicerad 2015-04-12 23:58:00 i music,

I denna era av delningshets där den digitala personligheten utvidgats från kommunicerandets grottmålningar (det skrivna ordet) till att innefatta mer komplexa uttryckssätt som musik, filmer och bilder, känner jag plötsligt hur jag längtar efter de dammiga daterade dagbokslåsen. Det extroverta känns som ett par tåskor i balett, på samma gång fascinerande och utmattande: plötsligt får jag skoskav, lossar sidenbanden och blir överlycklig när jag hittar den bästa låten som någonsin skrivits på SoundCloud med greppbara och exklusiva 26 hjärtan, inte 26 miljoner eller något annat oerhört - siffror kan utmatta mer än maraton ibland. Hög på någon slags digital lyxkänsla så sällsynt i informationsfloden, likt hade jag funnit en murkla efter timtals vandrande i meterhög växtlighet i en regntung skog och ännu tyngre gummistövlar i Sibirien (eller var nu murklor må växa - fjärran mina botanikkunskaper uppenbarligen) lyssnar jag andäktigt på denna pärla bland tusentals slemmiga musikaliska blåmusslor, skräddarsydda för att passa alla och därmed ingen, tills jag kommer på mig själv med att känna mig girig. Har våra fysiska känslor fått digitala motsvarigheter? Vem hade förstått girighet som sprungen ur utebliven delning av musikaliskt mästerverk för 10 år sedan? Med spänning inväntar jag därför slow surf-rörelsen - namnet till trots inte en kombination av slow food och couch surfing, utan någon slags motpol som tycks uppstå ur all överkonsumption, där hipsters mellan sina krukor fulla av rangliga tagetesskott utövar något slags mindfulness-liknande internetanvändande, spenderar minst fem minuter på varje sida utan att klicka vidare, fokuserar, läser, tar in, känner. Fast detta har säkert någon kommit på för länge sedan. Tanken gör mig odelat olycklig. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

addicted to beauty

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela