ettordsagermerantusenbilder.blogg.se

om livet

life works in mysterious ways

Publicerad 2015-02-13 01:02:00 i Allmänt,

Runt om i världen flyr och dör miljontals människor medan jag har lyxen att sitta på en två timmar lång föreläsning om Higgsbosonen. Precis det handlar själva Higgsteorin om; att allting är i obalans. Därför existerar vi överhuvudtaget. Jag kommer ändå alltid ha svårt att acceptera att vi har blivit inkastade mitt i detta kaos, likt meteoriter nedfallna från rymden, med alla strukturer och hierarkier äldre än de egyptiska pyramiderna och så skall vi försöka fixa allting, riva ned och bygga upp, precis som proteiner måste nedmonteras i kroppen när man äter kött men inte grönsaker för där är de redan fördelade i aminosyror vilket gör att kroppen kan sätta ihop dem direkt till de önskade proteinerna och därmed spara energi, varannan dag vill jag skrika högst och varannan dag hålla tyst för alltid i denna kakafoni av sex miljarder olika viljor, god damn it, jag blir så trött, ge mig en vetegrässhot, jag vill ha kontroll, eller kanske förlora den som de gör på en vit duk nära dig i helgen, ja lika ostrukturerad som denna mening känns livet självt ibland. Men motpoler möts som alltid. Självaste Higgsteorin bygger på att dess asymmetri beror på att en ekvation beskrivande universums läge måste vara symmetrisk. En vacker motsägelse. Och samtidigt som människor tycks mer och mer komplexa och avancerade för var dag som går så blir de samtidigt enklare, vid närmare inspektion av såväl sidenskjortorna som de smutsiga underkläderna visar de sig vara producerade i samma fabrik i allas resväskor; ja till och med av samma material, där vissa tygbitar hade turen att krönas till finplagg och andra fick det tvivelaktiga nöjet att dölja våra ädlare delar. Det är bara svårare och svårare att urskilja ju längre vi har rest - vi glömmer bort att många av dem en gång hängde på likadana galgar i samma klädaffär. Vissa blev bara tvättade i lite starkare tvättmedel än de andra, träffade på lite varmare strykjärn, blev kanske brända, tappade en knapp eller tappade tråden. För precis som elementarpartiklarna får mening först när de interagerar med Higgsfältet söker vi mening genom att vara en del i ett sammanhang, vare sig det stavas BDSM, EFS eller AIK. Peace. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

addicted to beauty

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela