ettordsagermerantusenbilder.blogg.se

om livet

från Higgs till haxxor på tre dagar

Publicerad 2015-03-23 20:34:00 i Allmänt,

Återstående del av terminen skall jag läsa datarelaterade kurser. Varför? Har jag givit upp fysiken? Nej, jag har bara fått veta allt jag behöver där - det är dags att gå vidare för denna gång i enighet med den allmänt kända löpbandsprincipen och min tendens att vara ständigt och oförbätterligt luststyrd. Fysiken beskriver vår analoga verklighet i all sin komplexitet. Med hjälp av datavetenskap kan vi beskriva vår digitala verklighet. Därför tycker jag att dataanalytiker och experimentalfysiker är samma sak fast i olika dimensioner: den första fokuserar på att beskriva de digitala aspekterna av vårt universum och den senare de analoga. De utgör båda universum under expanderande acceleration: i vacker harmoni med hur vårt fysiska universum expanderar med ökande hastighet, expanderar även all tillgänglig data med ökande hastighet. Kvantfysiken som revoultionerade människans förståelse för de minsta pusselbitarna av verkligheten hade sin storhetstid på 1920-talet; 90 år senare är det dags för den digitala motsvarigheten. Därför bidrar jag härmed till att accelerera det digitala universumets expansion ytterligare med att posta detta blogginlägg. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

addicted to beauty

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela