ettordsagermerantusenbilder.blogg.se

om livet

Om Den Fördomsbaserade Nordkoreafieringen av Dagens Informationssamhälle: Min Google-Sida Styr Mitt Liv!

Publicerad 2015-03-29 00:08:00 i best of bloggen,

I en digital värld som blir allt mer skräddarsydd, även kallad the filter bubble, matas vi ständigt med vad artificiella intelligenser tror att vi vill se (med tanke på den totala bristen i homogenitet i mina egna sökningar lär algoritmerna kallsvettas i närheten av min IP-identitet - I'm doing my very best). Vi får en vadderad internetvärld: likt hockeyspelare i full skyddsmundering glider vi sorglöst runt i våra digitala rinkar, så länge vi inte tycker för mycket - då poppar trollen upp som sprickor ur isen och det blir platt fall. Men även om vi beter oss lydigare än vallade får kommer förr eller senare obarmhärtiga tacklingar som ger hjärnskakning. De stavas verkligheten, den analoga, grådaskiga, regnskursprydd vardag som inte går att klicka bort till förmån för solskensgul vårdag, tiggarna utanför ICA, mjölbaggar och hemorrojder - det obekväma blir en skavande ballerinatåsko i kontrast till vår online-närvaros väl ingångna toffeldito. Samtidigt finns ett värde i att åsiktsfloden hålls i schack; frågan är bara vem som skall dirigera den diffusa balansgången mellan bastoner och diskanter i den binära informationssymfonin. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

addicted to beauty

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela