ettordsagermerantusenbilder.blogg.se

om livet

#

Publicerad 2015-05-05 23:20:14 i Allmänt,

Visst är det något besynnerligt med hur livet fungerar ibland.
 
Tidigare drömde jag mardrömmar om hur människor försvann ur mitt liv. Nu drömmer jag mardrömmar om att skärmen på min mobil spricker. Även drömmarnas svävande värld har blivit cyniskt digitaliserad; den digitala revolutionen har nått även denna sista utpost för medvetandets magi. 
 
Nästan lika nattsvart kändes början av dagen idag: jag programmerade och svettades över något som inte fungerade, rad efter rad av felmeddelande täckte skärmen och med mina än så länge rätt rudimentära kunskaper blev det en ilsken störtskur av okvädesord snarare än en snäll porlande vårflod av förklaring. Koden som skulle räkna förekomsten av vissa ord i fem miljoner tweets fungerade inte. Länge var jag förvillad i en datasalsunken däst doftande dimma blandad med svett, kaffeångor och ångest, tills det plötsligt framstod så klart: allt som saknades var en hashtag. Fyra små streck, kapabla att frammana så många känslor och förbruka så många sekunders hjärnverksamhet. När den väl kom på plats avslöjades att ordet "han" nämndes nästan tre gånger så ofta som ordet "hon" i nämnda tweets. Dagens visdomsord lyder därmed: underskatta aldrig betydelsen av en hashtag. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

addicted to beauty

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela