ettordsagermerantusenbilder.blogg.se

om livet

in the end, all of them will decay.

Publicerad 2015-04-26 11:03:00 i Allmänt,

Innan jag började studera till civilingenjör hade jag ingen aning om att det skulle bli en orgie i poesi och filosofiskt elaborerade koncept. Ack du vackra fysik med ditt höga estetiska värde (ovanstående citat kommer från partikelfysikkursen som jag har skrivit om tidigare): när jag för tillfället enbart läser kurser i programmering/datavetenskap kan jag sakna dig, likt hade himlen blivit berövad några av sina nyanser, skenet några våglängder fattigare, verkligheten lite mer diskret och lite mindre kontinuerlig. Men även datakurser har sin beskärda del av poesi. I en av kurserna använder vi en programmeringsmodell som heter MapReduce. MapReduce består av en master och flera slaves. Mastern har all information, men istället för att öppna upp sig för en slave fördelar den strategiskt sina resurser på flera slaves - alla vill ha den men var och en får de bara en försvinnande liten del, ingen lär fullständigt känna den, de har inget val förutom att lyda och hur snabbt de än förstår och bearbetar informationen, hur exemplariskt de än uppträder kommer de aldrig få veta allt. Masterns sanna identitet förblir för alltid en outgrundlig gåta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

addicted to beauty

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela