ettordsagermerantusenbilder.blogg.se

om livet

det är inte förnuftigt att känna så här

Publicerad 2015-03-03 23:14:30 i Allmänt,

Förutom fysik och musik fascinerar fenomenet andra människor mig. Mycket. Medan de två första fenomenen är strikt uppdelade (nåja) i förnuft respektive känsla, är ju vi människor någon slags svårkompatibel blandning av de tu. Ibland tycks alla mig vara arbetsskadade läkare, som bara ser sina medmänniskor som patienter vars hela väsen kan beskrivas i en journal, svart på vitt, förbättringar och försämringar, ett odiskutabelt underlag för vilka åtgärder som bör vidtas; eller en cost-benefit-analys där alla sakligt kan demonteras i fördelaktiga och mindre fördelaktiga egenskaper, för övrigt ett begrepp lika skiftande som ordet verklighet; eller en innehållsförteckning för något ätbart, choklad kanske: 80% kakaomassa, 18% kakaosmör och så lite vanilj och sojalecitin på det - välj själv, idag spyr jag uppenbarligen ur mig liknelser. En del kanske kan reproducera hela smakupplevelsen enbart genom att läsa bokstäverna och siffrorna på innehållsförteckningen. Så icket jag. Vissa känslor kan inte beskrivas i ord.  
 
Och därför förundrar det mig hur vissa med lätthet kan upprätta konkreta listor på önskvärda egenskaper hos sina medmänniskor, helt analogt med ett inköp av en bil, ett par träningstights eller en bur till sin nakenråtta. Är känslor ett utdöende koncept när det relateras till mellanmänsklig interaktion, strikt reserverat till de sköna konstformernas arena? Eller under ordnade sammankomster som begravningar, bröllop och fotbollsmatcher? Försvinner det där onämnbara, magiska när vi konverterar våra liv från analogt till digitalt, likt hur vissa upprört hävdade LP-skivans ljudkvalité som överlägsen CD-skivans i svunna tider? Personligen tycker jag som vanligt att man kan få allt, äta chokladkakan och ha innehållsförteckningen kvar, girigt plockandes russinen ur såväl den digitala som den analoga världen och utvinna ett alldeles exceptionellt livsvin, se där, en nästintill religiös liknelse! Bättre än så blir det inte ikväll. Adiós amigos. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

addicted to beauty

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela